Stacja kultury

projekt unijny

1 marca 2019 r., (po ponad 20 latach) w budynku byłego dworca kolejowego swoją działalność rozpoczęło Miejskie Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy „Stacja Kultury” zwane Sercem Miasta, to miejsce gdzie mieszkańcy Świeradowa-Zdroju, ale nie tylko, mogą spędzać czas, brać udział w licznych zajęciach, występach, koncertach czy przedstawieniach.

W naszym Centrum mieszczą się: sala widowiskowa, studio nagrań, pracownia fotograficzna, sale warsztatowe, makieta kolejowa, a przed budynkiem lokomotywa parowa Tp4-217.

Odwiedzających oraz uczestników zajęć, prosimy o zapoznanie się z Regulaminem obiektu.

Makieta kolejowa

W wyremontowanym budynku dawnego dworca kolejowego mogą Państwo bezpłatnie obejrzeć makietę kolejową przedstawiającą fragmenty linii kolejowych nr 317 i 336 z lat 1945-1970 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój – Świeradów Nadleśnictwo. Makieta o wadze niemal 800 kg została wykonana w skali H0, a łączna długość torów wynosi ok. 105 metrów.

Zobaczą Państwo na niej 5 lokomotyw i 2 wagony motorowe, 28 wagonów, 40 zwrotnic, ok. 600 drzewek i krzewów oraz 200 figurek przedstawiających ludzi i zwierzęta.

Lokomotywa parowa Tp4-217

Parowóz jest eksponatem muzealnym wpisanym do Rejestru Zabytków Ruchomych Województwa Mazowieckiego i posiada numer inwentarzowy MUZ I 54.

Lokomotywa została wyprodukowana w roku 1918, w niemieckiej fabryce pojazdów szynowych Borsig w Berlinie. Lokomotywy tego typu produkowane były w latach 1910-1922 i należały do najbardziej udanych konstrukcji i najliczniejszych serii parowozów eksploatowanych w PKP. Tp4-217 przed wojną pełniła służbę w Pruskich Kolejach Państwowych (KPVE), a następnie w Niemieckich Kolejach Rzeszy (DRB). W roku 1945 została przekazana do Polskich Kolei Państwowych, gdzie służyła do 1959 r. Następnie została sprzedana Przedsiębiorstwu Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Szczakowie (PMPPW), a stamtąd trafiła do PMPPW w Pyskowicach, gdzie w 1981 r. zakończyła swoją służbę.

Od 1983 r. został ustawiona jako pomnik przy PMPPM w Pyskowicach i przekazana do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Lokomotywa mimo, iż wymaga w chwili obecnej gruntownego remontu, już dziś stanowi niebywałą atrakcję w mieście i doskonale uzupełnia się z zabytkowym dworcem kolejowym.

Tp – oznacza parowóz przeznaczony do pociągów towarowych, o układzie osi D (0-4-0)

Dane techniczne:

  • Producent – Borsig Lokomotiv Werke GmbH, Berlin
  • Rok produkcji – 1918
  • Układ osi – 0-4-0 (D h2)
  • Długość – 10,880 m
  • Długość z tendrem – 18,290 m
  • Szerokość – 3,230 m
  • Wysokość – 4,250 m
  • Masa pustego parowozu – 63,61 t
  • Moc znamionowa – 926 kW
  • Prędkość maksymalna – 55 km/h
  • Ciśnienie w kotle – 14 at
  • Średnica kół napędnych – 1350 mm
Wielkość czcionki
Tryb kontrastowy

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.