1 marca 2019 r., (po ponad 20 latach) w budynku byłego dworca kolejowego swoją działalność rozpoczęło Miejskie Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy „Stacja Kultury” zwane Sercem Miasta, to miejsce gdzie mieszkańcy Świeradowa-Zdroju, ale nie tylko, mogą spędzać czas, brać udział w licznych zajęciach, występach, koncertach czy przedstawieniach.
W naszym Centrum mieszczą się: sala widowiskowa, studio nagrań, pracownia fotograficzna, sale warsztatowe, makieta kolejowa, a przed budynkiem lokomotywa parowa Tp4-217.
Odwiedzających oraz uczestników zajęć, prosimy o zapoznanie się z Regulaminem obiektu.
Makieta kolejowa
W wyremontowanym budynku dawnego dworca kolejowego mogą Państwo bezpłatnie obejrzeć makietę kolejową przedstawiającą fragmenty linii kolejowych nr 317 i 336 z lat 1945-1970 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój – Świeradów Nadleśnictwo. Makieta o wadze niemal 800 kg została wykonana w skali H0, a łączna długość torów wynosi ok. 105 metrów.
Zobaczą Państwo na niej 5 lokomotyw i 2 wagony motorowe, 28 wagonów, 40 zwrotnic, ok. 600 drzewek i krzewów oraz 200 figurek przedstawiających ludzi i zwierzęta.
Lokomotywa parowa Tp4-217
Parowóz jest eksponatem muzealnym wpisanym do Rejestru Zabytków Ruchomych Województwa Mazowieckiego i posiada numer inwentarzowy MUZ I 54.
Lokomotywa została wyprodukowana w roku 1918, w niemieckiej fabryce pojazdów szynowych Borsig w Berlinie. Lokomotywy tego typu produkowane były w latach 1910-1922 i należały do najbardziej udanych konstrukcji i najliczniejszych serii parowozów eksploatowanych w PKP. Tp4-217 przed wojną pełniła służbę w Pruskich Kolejach Państwowych (KPVE), a następnie w Niemieckich Kolejach Rzeszy (DRB). W roku 1945 została przekazana do Polskich Kolei Państwowych, gdzie służyła do 1959 r. Następnie została sprzedana Przedsiębiorstwu Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Szczakowie (PMPPW), a stamtąd trafiła do PMPPW w Pyskowicach, gdzie w 1981 r. zakończyła swoją służbę.
Od 1983 r. został ustawiona jako pomnik przy PMPPM w Pyskowicach i przekazana do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Lokomotywa mimo, iż wymaga w chwili obecnej gruntownego remontu, już dziś stanowi niebywałą atrakcję w mieście i doskonale uzupełnia się z zabytkowym dworcem kolejowym.
Tp – oznacza parowóz przeznaczony do pociągów towarowych, o układzie osi D (0-4-0)
Dane techniczne:
- Producent – Borsig Lokomotiv Werke GmbH, Berlin
- Rok produkcji – 1918
- Układ osi – 0-4-0 (D h2)
- Długość – 10,880 m
- Długość z tendrem – 18,290 m
- Szerokość – 3,230 m
- Wysokość – 4,250 m
- Masa pustego parowozu – 63,61 t
- Moc znamionowa – 926 kW
- Prędkość maksymalna – 55 km/h
- Ciśnienie w kotle – 14 at
- Średnica kół napędnych – 1350 mm